Hore

Ako spraviť kvalitnú analýzu kľúčových slov

Ako spraviť kvalitnú analýzu kľúčových slov

Predstavte si, že idete kúpiť darček pre vášho partnera/partnerku.

Rozhodnete sa pre kúpu napríklad nových hodiniek. Akých hodiniek? Digitálnych, smart hodiniek alebo klasických s koženým remienkom?

Kde ich kúpite? Ak patríte medzi priemerného konzumenta, pravdepodobne použijete google na malý prieskum trhu. Do googlu napíšete slovo „hodinky“.

Dostanete množstvo rôznych výsledkov. Tak sa rozhodnete že doplníte napríklad ešte výraz „smart hodinky“.  Výsledky vyhľadávania sa vám zúžili podľa zadaných kľúčových slov.

Počas tohto vyhľadávania sa vám zobrazovali výsledky ktorých obsah bol pravdepodobne optimalizovaný pre výrazy ako hodinky, smart watch, či inteligentné hodinky a podobne.

Vďaka tomu, že majitelia týchto portálov alebo e-shopov optimalizovali svoje popisy a texty na stránke. Takto zvýšili šancu, že ich web stránka sa zobrazí na prvých miestach vo výsledkoch vyhľadávania pre kľúčové slová, ktoré vyhľadávajú ich potenciálni zákazníci. Vďaka tomu získali šancu vás osloviť a predať vám ich produkt.

Toto bola skutočne len malá ukážka vplyvu správne nastavených kľúčových slov na vyhľadateľnosť e-shopu cez google. Analýza kľúčových slov sa však nerobí samoúčelne. Vypracováva sa ako vstup pre SEO optimalizáciu, copywriting produktových textov či pre tvorbu biznis blogu. Je teda jednou z časti celkového mixu krokov ktoré musíte urobiť, aby ste dosiahli úspech vo vodách internetu. Poďme sa teda spolu pozrieť ako vypracovať analýzu kľúčových slov a na čo si dať pozor.

Prečo robiť analýzu kľúčových slov?

Základom skutočne kvalitnej optimalizácie vašej stránky sú dobre zvolené kľúčové slová. Sú dôležité ako pre návštevníka, ktorému pomôžu k naplneniu jeho potrieb, ale sú taktiež dôležitým parametrom pre výslednú pozíciu vo vyhľadávaní cez google. Google dokáže zhodnotiť o čom je obsah na vašej stránke. Kvalitná analýza kľúčových slov mu však pomôže priradiť správne metadata o vašej webovej stránke alebo e-shope.


Pri analýze kľúčových slov však musíte byť predovšetkým úprimný voči sebe a svojmu biznisu. Je dôležité aby ste zvolili skutočne relevantné kľúčové slová ktoré vyhľadáva dostatok ľudí. Zároveň by ste mali objaviť aj také výrazy, ktoré sú konkurencieschopné v online priestore.

Kto sú naši zákazníci

V tomto bode sa musíte vžiť do kože vášho zákazníka alebo člena vašej cieľovej skupiny. Čím je táto skupina homogénnejšia, o to ľahšie vám to pôjde.

Akú potrebu vašich zákazníkov uspokojujete? Keby ste boli zákazník a mali jeho potreby, ako by ste postupovali k ich naplneniu? Čo by ste vyhľadávali? Ako by ste tieto potreby formulovali?

Ak už ste zabehnutá firma, bude to relatívne jednoduché. No ak ste začínajúci podnikateľ, môže to byť pre vás najnáročnejšia výzva v procese analýzy kľúčových slov. Skúste na chvíľu vymazať zo svojej hlavy znalosti o vašej firme a dohľadajte si ju z pozície zákazníka, ktorý ani nevie, že existujete alebo o to požiadajte kamaráta pri pive a sledujte jeho postup.

Postup si zapíšte a porovnajte s vašim očakávaním. Najmä venujte pozornosť kľúčovým slovám ktoré ste použili na dohľadanie vašich produktov alebo služieb. Môže to byť jednoslovný výraz, ale aj dlhšia fráza. Pokojne tomu venujte aj viac času, prípadne aj viac dní. Hrajte sa s tým, hľadajte synonymické výrazy, prípadne celé frázy a vety, tzv. long tail výrazy.  

Vytvorenie zoznamu kľúčových slov

V tomto momente by ste mali mať pred sebou zoznam vhodných short tale a long tale výrazov z analýzy vášho zákazníka. V ďalšom kroku skúsime využiť ďalšie zdroje. 

Odporúčam vám tieto kľúčové slová a výrazy zapisovať do prehľadnej tabuľky.

Vlastná intuícia a pocit – Ktoré výrazy sú podľa vás dôležité pre váš biznis? Ktoré výrazy vás popisujú? Je dôležité pridať do zoznamu aj výrazy, pod ktorými viete samých seba identifikovať. Použite vlastnú hlavu, ale aj existujúce materiály, ako je webstránka (navigácia, popis služieb a produktov atď…)

Konkurencia a relevantné blogové články – Pozrite si vašu konkurenciu. Nevravíme aby ste ich kopírovali, ale analyzovali. Sledujte na aké výrazy sa im zobrazuje platená reklama, ako majú postavenú navigáciu a nadpisovú štruktúru. Okrem konkurencia venujte pozornosť relevantným článkom, ale aj videám. Ak sa váš biznis týka populárnych tém, nevynechajte ani influencerov, ich videá a sociálne siete.

Google Search Console – Skvelý (a povinný) nástroj každého majiteľa web stránky. Medzi jeho funkcionalitami nájdete aj analýzu návštevnosti z vyhľadávania. 

Google AdWords – Ak to myslíte s podnikaním na internete vážne, nezaobídete sa bez PPC reklamy v Google. K tomu slúži nástroj AdWords. V “Plánovač kľúčových slov” viete získať dalšie návrhy priamo z tohto nástroja. 

Ak ste vykonali všetky kroky, mali by ste mať slušný zoznam kľúčových slov. Keď už ste prihlásený v Google AdWords, môžete jeho plánovač využiť na odhad ich potenciálneho objemu. Jediným zádrheľom môže byť to, že neplatiacim zákazníkom google poskytuje iba orientačný odhad. Tieto čísla si určite zapíšte do nového stĺpca vašej tabuľky kľúčových slov a výrazov.

Na skutočne presnú analýzu vám však odporúčam analytický nástroj Marketing Miner. Ten je však trochu náročnejší a vyžaduje skúseneho analytika. Našťastie poskytuje množstvo video návodov na použitie. 

Keby ste mali problémy, pokojne nás kontaktujte, radi vám pomôžeme.

Očistenie a optimalizácia výberu kľučových slov

Váš zoznam pravdepodobne obsahuje stovky, možno až tisíc rôznych návrhov, dlhých fráz či synonymických výrazov. Máte pred sebou kvantitu, ktorú musíte premeniť na kvalitu. 

Aby sme dostali skutočne kvalitný zoznam kľúčových slov, musíme z nich odstrániť duplicity.

Môžete na to použiť pokojne aj Microsoft Excel, no ja preferujem Openrefine 2.0

  1. Kľúčové slová si zoraďte abecedne a odstráňte duplicitné výrazy
  2. Zlúčte podobné výrazy do jedného. Uprednostnite prirodzenejší výraz. 
  3. Kľúčové slová si rozdeľte do logických a obsahových kategórií.

Mali by ste mať zredukovaný zoznam kľúčových slov pre web stránku alebo e-shop rozdelený do logických a tématických kategórií aj s kvalitatívnym hodnotením v podobe potenciálnej vyhľadávateľnosti.

Tento zoznam využite pri plánovaní SEO aktivít, nastavovaní PPC reklamy a písaní firemného blogu. Ak už máte pre svoj biznis web, porovnajte jeho navigáciu a štruktúru nadpisov s touto analýzou.

V online agentúre Balci navrhujeme štruktúru web stránky a e-shopu práve na základe výstupu z analýzy kľúčových slov a fráz. Vďaka tomu vieme naplno využiť e-commerce potenciál.

Ak by ste mali otázky alebo záujem o naše profesionálne marketingové služby, neváhajte nás kontaktovať.

 

Zdieľaj tento článok:

Funkčný web alebo e-shop na mieru

Vytvoríme vám web, alebo e-shop na mieru s dôrazom na kvalitu, ktorý bude spĺňať moderné marketignové a dizajnové trendy. Pri tvorbe webov dbáme na to, aby ich obsah bol jednoducho upravovateľný aj bez programátora.

Zistiť viac